پروتئین کامل ناقص VS: تفاوت چیست؟


همه ما می دانیم که پروتئین یک درشت مغذی مهم در رژیم غذایی ما است. این به بدن ما کمک می کند تا عملکردهای مهمی را در بر گیرد رشد ماهیچه ها، سلامت استخوان، و همچنین کاهش وزنبه و ، بیایید با آن روبرو شویم با وجود گزینه های بی پایان برای میله ها ، پودرها و تنقلات پر از پروتئین ، هیچ کمبود پروتئینی در چشم نیست. اما آیا همه منابع پروتئینی برابر هستند؟ قطعا نه! بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد منابع پروتئینی که باید در پروتئین خود بگنجانید ، بهتر است تفاوت بین پروتئین خوب و ناقص را درک کنید.

مطالب مرتبط: 6 نشانه شما به اندازه کافی پروتئین نمی خورید

پروتئین کامل در مقابل ناقص

پروتئین های کامل و ناقص بر اساس آمینو اسیدهای خاص خود (بلوک های سازنده پروتئین) طبقه بندی می شوند. هر زمان که غذاهای غنی از پروتئین می خورید ، پروتئین به اسیدهای آمینه جداگانه تجزیه می شود و سپس برای کارهای مهمی مانند ساخت و ترمیم ماهیچه ها ، حمایت از متابولیسم و ​​تحریک فرآیندهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

20 نوع مختلف اسید آمینه برای ساخت پروتئین در بدن وجود دارد. در حالی که برخی از اسیدهای آمینه ممکن است توسط بدن ساخته شوند (اسیدهای آمینه غیر ضروری) ، برخی دیگر (اسیدهای آمینه ضروری) باید از طریق رژیم غذایی به دست آیند.

اما کدام غذاها آمینو اسیدهای ضروری و غیر ضروری را تأمین می کنند؟ و آیا یکی از دیگری بهتر است؟

برای خواندن همه چیز در مورد پروتئین کامل در مقابل ناقص و اینکه چگونه این دو منبع پروتئینی می توانند بر رژیم غذایی شما تأثیر بگذارند ، بخوانید.

پروتئین کامل چیست؟

بنابراین ، پروتئین کامل چیست؟ پروتئین کامل ، همچنین به عنوان پروتئین کامل شناخته می شود ، منبع غذایی است که حاوی تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت پروتئین است. برای درک این موضوع ، بیایید اسیدهای آمینه را برای لحظه ای ردیابی کنیم. نه مورد از بیست آمینو اسید ذکر شده توسط بدن تولید نمی شود – این آمینو اسیدها (هیستیدین ، ​​ایزولوسین ، لوسین ، لیزین ، متیونین ، فنیل آلانین ، ترئونین ، تریپتوفان و والین) باید از منابع خارجی مانند غذا تامین شوند.

آن را به عنوان یک پازل 20 تکه در نظر بگیرید. بدن در حال حاضر یازده قطعه (آمینو اسیدهای غیر ضروری) دارد ، برای تکمیل فقط باید نه قطعه گم شده (آمینو اسیدهای ضروری) را پیدا کند! بنابراین ، منابع پروتئینی که حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند ، پروتئین کامل محسوب می شوند.

بر این اساس بهداشت هاروارد، همه غذاهای حیوانی حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند و بنابراین کامل تلقی می شوند.

برخی از پروتئین های کامل حیوانی عبارتند از: بeef ، صمرغ ، fاین همان استggs ، جپرچین ، متراولین.

در حالی که اکثر غذاهای گیاهی پروتئین های ناقص هستند ، برخی از آنها حاوی هر 9 اسید آمینه ضروری هستند و می توان آنها را منبع کامل پروتئین در نظر گرفت.

این غذاهای گیاهی عبارتند از: سuinoa ، sاویبین ، اچ.دانه امپ

پروتئین ناقص چیست؟

وقتی صحبت از پروتئین کامل ناقص در مقابل پروتئین ناقص می شود ، پروتئین ناقص شامل بیش از یک یا نه آمینو اسید ضروری یا خیلی کمتر از برخی آمینو اسیدهای ضروری است.

همانطور که پروتئین های حیوانی اغلب با منابع پروتئینی ملاقات می کنند ، پروتئین های گیاهی بیشتر پروتئین های ناقص هستند. گفته می شود ، پروتئین های ناقص گیاهی می توانند در بدن ترکیب شوند! غذاهای گیاهی نخورید-تا زمانی که هر 9 آمینو اسید در یک ظرف وجود داشته باشد ، می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز برای ساخت پروتئین کامل را به بدن خود برسانید.

برخی از منابع پروتئین ناقص عبارتند از: در مقابل.egetables ، legumes ، nuts ، sادس ، wدانه سوراخ.

چگونه مطمئن شوید که تمام اسیدهای آمینه مورد نیاز خود را دریافت می کنید

دریافت همه اسیدهای آمینه ضروری در رژیم غذایی بسیار مهم است. از رشد بافت تا عملکرد سیستم ایمنی بدن تا جذب مواد مغذی ، پروتئین ها نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کنند. اما نیازی به پیگیری آنچه که می خورید و هر لقمه ای در رژیم غذایی خود در هر 9 اسید آمینه ضروری دریافت می کنید ، وجود ندارد.

بهترین کاری که می توانید برای اطمینان از دریافت تمام اسیدهای آمینه انجام دهید ، خوردن تنوع زیاد است مواد مغذی غلیظبه البته ، خوردن پروتئین کامل در مقابل ناقص بودن پروتئین به اطمینان از برآوردن نیازهای شما کمک می کند. اما اگر از شیوه زندگی گیاهی پیروی می کنید ، می توانید با انتخاب یک پروتئین کامل ، برخی از غذاهای ضروری (که گاهی اوقات به آنها ترکیب پروتئین نیز گفته می شود) را برآورده کنید.

ترکیب دانه ها با غلات ، آجیل و / یا میوه ها روش متداول ترکیبی پروتئین این است که یک پروتئین کامل را از منابع پروتئین ناقص تهیه کنید.

چند نمونه از ترکیبات کامل پروتئین گیاهی عبارتند از:

  • لوبیای سیاه و برنج
  • عدس و بادام
  • نان گندم کامل و کره گردو

از منابع پروتئینی مناسب برای تامین نیازهای ضروری اسید آمینه خود استفاده کنید

گنجاندن پروتئین در رژیم غذایی برای حمایت از عملکردهای طبیعی بدن مهم است. اما نیازی نیست که فقط بر خوردن پروتئین کافی تمرکز کنید – اطمینان از دریافت همه نه اسید آمینه ضروری برای سلامت کلی شما مهم است! اگر به طور مرتب غذاهایی مانند گوشت ، لبنیات ، تخم مرغ ، کینوا و سویا مصرف می کنید ، در حال حاضر پروتئین کامل و بنابراین اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی خود مصرف می کنید. اما اگر از شیوه زندگی گیاهی پیروی می کنید ، ترکیب غلات ، آجیل و دانه ها با میوه ها می تواند به شما در تامین نیازهای اسید آمینه کمک کند.

اکنون که تفاوت بین پروتئین کامل و ناقص را می دانید ، یافتن راهی برای برآوردن نیازهای کلی پروتئین و آمینو اسید آسان است. هنگامی که واقعاً روی این مأموریت تمرکز کردید ، می توانید تعیین کنید که می خواهید بدن خود را با چه غذاهایی تغذیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید