نحوه لاغری با رژیم فستینگ


بررسی نحوه لاغری با رژیم فستینگ

اگر این رژیم نظر شما را جذب کرده‌است، احتمالا به خاطر کاهش وزن و لاغری است. وقتی در ساعاتی از روز غذا نخورید، کالری دریافتی بدن شما کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این رژیم روزه داری باعث تغییر سطوح برخی هومون‌ها می‌شود یعنی سطح هورمون رشد انسانی را افزایش و سطح انسولین را کاهش می‌دهد. این تغییرات هورمونی باعث می‌شود بدن هورمون نورآدرنالین ترشح کند که باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شود. در مطلب امروز سایت دکتر رضا اطمینانی متخصص تغذیه اصفهان به بررسی و مطالعه نحوه لاغری با رژیم فستینگ خواهیم پرداخت.

با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که رژیم فستینگ باعث افزایش متابولیسم بدن شما به میزان ۳.۶ تا ۱۴% می‌شود. با کاهش غذای دریافتی و سوزاندن انرژی بیشتر، شما می‌توانید در ۳ تا ۲۴ هفته بین ۳ تا ۸% از وزن خود را کم کنید که واقعا عدد قابل‌توجهی است. این رژیم تأثیر خوبی روی لاغری شکم و پهلو (۴ تا ۷%) هم دارد.

علاوه بر این در مطالعات انجام‌شده مشخص شد که این رژیم نسبت به دیگر انواع رژیم لاغری باعث کاهش حجم ماهیچه کمتری می‌شود. یعنی می‌توانید مطمئن باشید که وزنی که از دست می‌دهید واقعا چربی است.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با رژیم فستینگ یا روزه داری

مزایای رژیم فستینگ

مانند روزه گرفتن رژیم روزه داری یا همان فستینگ هم مزایای زیادی برای سلامتی دارد. مانند:

  • کاهش وزن: همان‌طور که گفتیم این رژیم باعث لاغری به‌خصوص لاغری شکم و پهلو می‌شود.
  • مقاومت به انسولین: در بالا گفتیم که این رژیم با کاهش ۳-۶% سطح قند خون و کاهش ۲۰-۳۱% سطح انسولین، باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شود که می‌تواند در مقابل دیابت نوع ۲ از شما محافظت کند.
  • التهاب: رژیم فستینگ باعث کاهش مارکرهای التهاب می‌شود که در ابتلا به بیماری‌های مزمن نقش زیادی دارند.
  • سلامت قلب: این رژیم کلسترول بد، تری گلیسرید، مارکرهای التهابی، قند خون و مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد، و همه‌ی اینها یعنی یک چیز؛ سلامت سیستم قلب و عروق.
  • سرطان: بر اساس تحقیقات حیوانی این رژیم در برابر سرطان از شما محافظت می‌کند.
  • سلامت مغز: این رژیم باعث افزایش سطح یک هورمون مغز به نام BDNF می‌شود که به رشد سلول‌های مغزی جدید کمک می‌کند. این تأثیر می‌تواند در برابر آلزایمر هم از شما حفاظت کند.
  • ضدپیری: همانطور که گفتیم این رژیم سیستم ترمیم سلولی را به راه می‌اندازد و باعث فعالیت بیشتر ژن‌های ضدپیری می‌شود. در مطالعات روی موش صحرایی این رژیم باعث افزایش طول عمر ۳۶-۸۳% شود. پس اگر می‌خواهید عمر طولانی داشته باشد این رژیم به درد شما می‌خورد.

عوارض جانبی رژیم فستینگ

اولین عیب و عارضه این رژیم، گرسنگی است. در طول بازه‌های گرسنگی ممکن است احساس ضعف داشته باشید. اگر هر مشکل پزشکی دارید، قبل از گرفتن این رژیم با پزشک مشورت کنید، به‌خصوص در شرایط زیر:

  • دیابت
  • مشکلات تنظبم قند خون
  • فشارخون پایین
  • اگر دارویی مصرف می‌کنید.
  • وزن پایینی دارید.
  • سابقه اختلالات خوردن دارید.
  • قصد باردارشدن دارید.
  • خانمی با سابقه آمنوره
  • باردار یا شیرده هستید.

آشنایی با رژیم فستینگ یا روزه داری | متخصص تغذیه اصفهان

غذاهای قابل مصرف در رژیم فستینگ

تأکید این رژیم روی زمان غذاخوردن است نه غذایی که باید بخورید. با این حال در طول این مطلب بارها و بارها تأکید کردیم که بعد از اتمام دوره فستینگ نباید در غذاخوردن زیاده‌روی کنید و یک روتین غذایی سالم داشته باشید.

در مواقعی که غذا نمی‌خورید، مصرف آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند قهوه سیاه و چای مجاز است. در این رژیم از خوردن غذاهای پرچرب، پرکالریف فرآوری‌شده و ناسالم پرهیز کنید. مزیت این رژیم این است که شما می‌توانید طیف وسیعی از غذاهای مختلف را بخورید.

اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در این مدت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای هم تبعیت کنید. مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده و تصفیه‌نشده مثل غلات کامل، سبزیجات برگ‎دار، چربی‌های سالم و پروتئین بدون چربی را در رژی خود بگنجانید.

رژیم فستینگ برای بانوان

بعضی‌ها می‌گویند رژیم روزه داری به قدری که برای مردان مفید است برای زنان مفید نیست. در برخی مطالعات حیوانی مشخص شد که این رژیم می‌تواند تأثیر بدی روی باروری، حجم ماهیچه‌ها و وزن آنها داشته باشد. در یک مطالعه هم مشخص شد که با شروع این رژیم چرخه قاعدگی در برخی خانم‌ها متوقف می‌شود. به این دلایل بهتر است خانم‌ها در گرفتن این رژیم کمی محتاط‌تر باشند و قبل از شروع رژیم حتما با متخصص تغذیه مشورت کنند.

اگر مشکلات باروری دارید یا می‌خواهید باردار شوید، فعلا از گرفتن رژیم فستینگ خودداری کنید. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید، این الگوی غذایی احتمالا ایده بدی است.

چند نکته برای داشتن رژیم فستینگ بهتر

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا بتوانید راحت‌تر این رژیم را بگیرید و مزایای رژیم روزه داری متناوب را به حداکثر برسانند:

نوشیدن آب به اندازه کافی

در طول روز مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های بدون کالری مانند چای، قهوه و دمنوش گیاهی بنوشید.

پرت کردن حواستان

سعی کنید کارهایی انجام بدهید که حواس شما را از غذا و گرسنگی پرت کنید، فیلم ببینید، کارهای باقی‌مانده خود را انجام دهید، گل بکارید و هزار مشغله کوچک دیگر که می‌تواند گذراندن دوره فستینگ را راحت‌تر کند.

عدم فعالیت زیاد در دوره‌های فستینگ

البته ورزش‌های سبک مثل یوگا می‌تواند مفید باشد.

محاسبه کالری مصرفی

در بعضی مدل‌های این رژیم شما باید مقدار محدودی کالری مصرف کنید پس بهتر است این مقدار کالری را با غذاهای غنی از مواد مغذی پر کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین، فیبر و چربی سالم هستند. می‌توانید از لوبیا، عدس، تخم‌مرغ، ماهی، آجیل و آووکادو استفاده کنید.

خوردن غذاهایی با حجم بالا

غذاهای سیر‌کننده و کم کالری را انتخاب کنید، ذرت بو‌داده، سبزیجات خام و میوه‌هایی با محتوای آب بالا مانند انگور و خربزه انتخاب خوبی هستند.

دکتر رضا اطمینانی را در اینستاگرام دنبال کنید

طعم دار کردن غذاها

غذای خود را با سیر، سبزی، ادویه، ترشی یا سرکه مزه‌دار کنید. این چاشنی‌ها طعم زیاد و کالری کمی دارند که باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود.

انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی بعد از دوره ناشتا:

خوردن غذاهای سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی به ثابت نگه‌داشتن سطح قند خون و جلوگیری از کمبود مواد مغذی کمک می‌کند، در طول این رژیم مفید خواهد بود. یک رژیم غذایی متعادل همچنین به کاهش وزن و سلامت کلی بدن کمک می‌کند.


مطالعه بیشتر:

آشنایی با هرم غذایی گیاه خواران

نکاتی برای جذب بهتر ویتامین دی

علل پرخوری قبل از پریودی چیست؟



این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.