محاصره بنادر اوکراین توسط روسیه، عرضه جهانی غذا را به خطر می اندازد


با توجه به اینکه اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است، محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین توسط روسیه باعث ایجاد یک بحران جهانی غذایی می شود. تحلیلگران می گویند که این نشان می دهد که روسیه چگونه غذا را در بازی های ژئوپلیتیک خود به سلاح تبدیل می کند – اما این سلاحی است که اتحادیه اروپا قصد دارد با ایجاد یک کریدور زمینی به بنادر دریای بالتیک لهستان خنثی کند و به صادرات مواد غذایی حیاتی اوکراین اجازه دسترسی به سایر نقاط جهان را بدهد.

هنگامی که چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا روز دوشنبه از اودسا بازدید کرد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بر اهمیت بقیه بندر اصلی اوکراین در دریای سیاه به عنوان دروازه‌ای حیاتی برای عرضه غذا در جهان تاکید کرد.

زلنسکی از طریق ویدئو گفت: “برای اولین بار در دهه ها و دهه ها، در اودسا هیچ حرکت منظمی از ناوگان تجاری وجود ندارد.” این احتمالاً از زمان جنگ جهانی دوم هرگز در اودسا اتفاق نیفتاده است.

زلنسکی تاکید کرد: این یک ضربه نه تنها به اوکراین است. “بدون صادرات محصولات کشاورزی ما، ده ها کشور در بخش های مختلف جهان در آستانه کمبود مواد غذایی قرار دارند. و با گذشت زمان، وضعیت می تواند – صراحتاً – ترسناک شود.”

میشل به پیام زلنسکی در توییتر نوشت که سیلوهای پر از غلات، گندم و ذرت را در اودسا دیده است – آماده صادرات اما به دلیل محاصره امکان جابجایی وجود ندارد.

او نوشت: “این غذای بشدت مورد نیاز به دلیل جنگ روسیه و محاصره بنادر دریای سیاه سرگردان شده است. عواقب چشمگیری برای کشورهای آسیب پذیر ایجاد می کند. ما به یک واکنش جهانی نیاز داریم.”

یک مقام آژانس غذای سازمان ملل در ۶ مه گفت، در واقع، نزدیک به ۲۵ میلیون تن غلات در اوکراین گیر کرده است.

رنگ زرد روشن زیر آبی آسمانی در پرچم اوکراین در مزارع حاصلخیز این کشور منعکس شده است. اوکراین ۴۲ درصد از صادرات روغن آفتابگردان جهان را در سال ۲۰۱۹ تامین کرد – به درستی، زیرا آفتابگردان یک نماد ملی نمادین است. این کشور همچنین ۱۶ درصد از صادرات ذرت جهان را در همان سال، نزدیک به ۱۰ درصد از صادرات جو و تقریبا ۹ درصد از صادرات گندم خود را تامین کرد.

آیا وقتی تهاجم روسیه به اوکراین عرضه مواد غذایی را تهدید می کند، بقیه جهان می توانند از آن دور بمانند؟
آیا وقتی تهاجم روسیه به اوکراین عرضه مواد غذایی را تهدید می کند، بقیه جهان می توانند از آن دور بمانند؟ ©France 24

دریاها امن نیستند

روسیه از زمان حمله به اوکراین در ۲۴ فوریه، صدها کشتی را در دریای سیاه و دریای آزوف مسدود کرده است که عمدتاً حاوی غلات صادراتی اوکراین هستند. این امر با استخراج سنگین معادن همراه شده است تا کشتی ها را از صادرات مواد غذایی از طریق اودسا متوقف کند.

پتر اوبخوف، یکی از اعضای شورای شهر اودسا که در برنامه مناظره FRANCE 24 صحبت می کرد، خاطرنشان کرد: بندر اودسا از زمانی که روسیه درگیری را آغاز کرده است فعال نبوده است، زیرا “راه های دریایی امن نیستند”. «برخی کشتی های تجاری مورد اصابت قرار گرفتند [the] روس ها؛ این کشتی اوکراینی نبود، یکی از قطر و یکی از ژاپن بود. و همچنین دریای نزدیک اودسا اکنون دارای معادن دریایی زیادی است، بنابراین رفتن به این منطقه امن نیست.”

حتی اگر امروز جنگ را متوقف کنیم، حداقل به نیمی از آن نیاز داریم [a] اوبخوف ادامه داد: سال برای تمیز کردن دریا و فعال کردن دوباره این بندر.

علاوه بر استفاده شناخته شده روسیه از صادرات گاز به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیکی، به نظر می رسد که توقف صادرات مواد غذایی اوکراین از طریق اودسا راهی برای صدمه زدن به اروپا باشد – زیرا اوکراین چهارمین منبع بزرگ واردات مواد غذایی اتحادیه اروپا است و بیش از نیمی از واردات را تامین می کند. واردات ذرت بلوک و نزدیک به یک چهارم واردات روغن نباتی آن.

اقدامات روسیه نشان می دهد که چگونه «غذا یک سلاح است. متیو برون، مدیر علمی اندیشکده کشاورزی متمرکز بنیاد FARM، در The Debate گفت: یک سلاح ژئوپلیتیکی» و اینکه چگونه «سیستم های غذایی اکنون بسیار به هم وابسته هستند».

“بار بر دوش فقیرترین ها خواهد افتاد”

اگر چه مسکو آنها را به عنوان مخالف کشورهای اروپایی نمی بیند، کشورهای خاورمیانه و آفریقا حتی در برابر اثرات جنگ اوکراین بر تامین مواد غذایی خود آسیب پذیرتر هستند.

اوکراین منبعی ارزشمند برای واردات مواد غذایی به بسیاری از کشورهای این مناطق است – ۴۸ درصد از واردات گندم الجزایر و ۲۶ درصد از واردات ذرت مصر را تامین می کند.

این به آخرین باری برمی گردد که ناامنی غذایی جهانی به این بزرگی وجود داشت [in the late 2000s]، که به پایان رسید [with] اقدامات بسیار ناکارآمد توسط تعدادی از دولت ها، و بدترین آنها کنترل صادرات توسط تعدادی از صادرکنندگان برجسته مواد غذایی بود – که اکنون در سطح جهانی کمتر از حد مطلوب است. سونی کاپور، استاد آب و هوا در مؤسسه دانشگاه اروپایی در اسلو، در The Debate گفت که همه در نهایت وضعیت بدتری دارند.

کاپور افزود: «این بار، حتی در این روزهای اولیه افزایش قیمت مواد غذایی، ما قبلاً شاهد بودیم که تعدادی از دولت‌ها مانند دولت اندونزی اقدامات یکجانبه‌ای را برای مسدود کردن صادرات مواد غذایی و بسیاری دیگر که احتمالاً دنبال خواهند شد، اعلام کردند. اکنون این برای هیچ‌کس خوب نخواهد بود، زیرا در سطح جهانی – علی‌رغم چالش‌های لجستیکی جدی که ما در مورد آن بحث می‌کردیم – از نقطه‌نظر حرارتی، غذا بیش از اندازه کافی وجود دارد، فقط در مکان‌های نامناسبی وجود دارد و در صورت صادرات ممنوعیت ها اعمال می شود، بار آن بر دوش فقیرترین افراد خواهد افتاد.»

برون در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان تولید را در جاهای دیگر افزایش داد و به بازارهای جهانی مواد غذایی اجازه داد تا تعدیل کنند، هشدار داد که “این به این آسانی نیست”.

برون توضیح داد که به سادگی، مقدار غذایی که اوکراین از طریق دریای سیاه صادر می‌کرد «بسیار زیاد» بود، «و ما در واقع سیستم‌های غذایی، سیستم‌های کشاورزی خود را برای دهه‌ها، تقریباً قرن‌ها، تخصصی کرده‌ایم. مناطقی وجود دارند که در گندم تخصص دارند، برخی دیگر در دانه سویا تخصص دارند، بنابراین تمرکز زیادی وجود دارد، و شما نمی توانید فقط در طول یک سال، آن را تغییر دهید.

برون ادامه داد: برای تنظیم کافی، “شما به تحقیق، بذر، نهاده کود و لجستیک نیاز دارید.”

کریدور کشور لهستان

در نتیجه، اتحادیه اروپا در حال کار بر روی تدارکات دور زدن انسداد روسیه است – با کمیسر مزرعه اتحادیه، یانوش وویچوزسکی، روز سه شنبه اعلام کرد که قصد دارد یک کریدور زمینی به لهستان برای صادرات محصولات کشاورزی اوکراین ایجاد کند. او در کنفرانسی که توسط سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل برگزار شد، گفت: «ما می‌خواهیم زنجیره‌های تأمین غذا برای اروپا و بقیه جهان را تضمین کنیم».

وویچوزسکی با اشاره به گدانسک و گدینیای لهستان به عنوان دروازه‌هایی برای صادرات مواد غذایی از اوکراین به سایر نقاط جهان، گفت: «راه‌حل اصلی راه‌حل‌هایی به بنادر دریای بالتیک است.

اوبخوف گفت که طرح کمیسر اتحادیه اروپا احتمالا “کار می کند”، اما “بسیار کند”. من شنیدم که برای انتقال تمام غلات و دانه هایی که قبلاً در اوکراین داریم که معمولاً در یک سال از طریق دریا می فروختیم، پنج سال طول می کشد.

ارتش روسیه زیرساخت های حمل و نقل اوکراین را در طول جنگ هدف قرار داده است. اما بعید است که این مانع از مسیر زمینی برنامه ریزی شده به لهستان برای صادرات محصولات کشاورزی شود، اوبخوف گفت: حملات روسیه آنقدر که “تبلیغ می کنند” دقیق نیستند. آنها سعی می کنند “به اشیاء نظامی ما حمله کنند و اغلب آنها از دست می دهند” – یک بار حتی “دو کیلومتر” ناپدید می شوند. حتی اگر به زیرساخت‌های راه‌آهن ضربه بزنند، می‌توان آن را «به راحتی در چند ساعت بازسازی کرد، نه چند روز».

این سایت یک خبرخوان اتوماتیک است که مطالب مختلفی را بازنشر می کند. در صورتی که محتوای شما بدون ذکر منبع منتشر شده است لطفاً اطلاع دهید تا لینک اضافه شود.