رفع بوی بد دهان با رژیم تغذیه اصفهان


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

توجه داشته باشید که بوهای ناشی از برخی غذاها را می توان با خوردن برخی غذاهای دیگر از بین برد. برای صحبت بیشتر در مورد علل این مشکل و تسکین درد تنفس با رژیم غذایی ، یک متخصص تغذیه در اصفهان ، دکتر.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل زیادی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، غاز و هل بوی بد دهان را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان مکانی است در بدن که مقدار زیادی میکروارگانیسم در آن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از پوشش باکتریایی روی دهان است. عدم مراقبت از دندان ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، و همچنین غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان می مانند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن و نخ دندان صحیح می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتری ها در دهان به هم بخورد ، یک زنجیره کوتاه پلاک دندانی می تواند سولفات ، دی آمین یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را بخورید

غذاهای زیادی می توانند باعث بوی بد دهان شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را در دهان و پس از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شوند ، ایجاد کنند.

لبنیات – تولید

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده های کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این مواد مغذی تخریب می شوند و به تولید “آمین های بیوژنیک” ادامه می دهند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

تخمیر سریع کربوهیدرات ها

این نوع کربوهیدرات ها حاوی نوعی مولکول کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شوند و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده ای و البته بوی بد دهان می شوند.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوها را افزایش می دهد زیرا اتانول عامل کم آبی بدن است ، یعنی همچنین باعث کم آبی بدن و بخشی از محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را افزایش می دهد.

چکار باید بکنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است اجتناب کنید. البته باید توجه داشته باشید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با تغذیه نامناسب مقابله کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. در هر صورت ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن آب زیاد برای بدن بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا دلیل آن را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع به جستجوی علت است. این مشکل فقط در مورد غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد می شود که برای جلوگیری از مشکل شما قابل حل است. این مشکل همچنین ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه ، می توانید آب زیادی بنوشید تا از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکل دندان یا لثه ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد سیگار کشیدن و بوی مشروب علائم تنگی نفس را افزایش می دهد. اگر سیگار می کشید ، باید عادت خود را نه تنها برای رهایی از بوی بد دهان ، بلکه برای برداشتن یک گام مهم در جهت سلامتی ترک کنید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه غذای بیشتری داشته باشید ، تعادل pH دهان بیشتر خراب می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه به باکتری ها داده می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در کناره های دندان و گوشه های دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، بسیاری از میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور برای وجود باکتری در دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت داشتن همیشه میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که برس برای تنفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود که روزانه بعد از مسواک زدن صورت خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب تأثیر مفیدی در برابر انواع عوامل بیماری زای دهانی دارد. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. اگر حوصله دارید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت آن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، غاز و هل بوی غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: مطالعات متعدد نشان داده است که ترکیبات سولفات مکمل ، گازهای بدون بو را تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان یک فرد سالم برجسته باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و برخی از آنها این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در رفع و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و روش غذا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای خطرناک سیگار کشیدن

اهمیت غذاهای سرد و گرم

راههای دریافت امگا 3

خوردن یا نخوردن گوشت



دیدگاهتان را بنویسید