بولیمیا عصبی چیست؟


پرخوری عصبی یک اختلال روانی خوردن است که در آن دوره هایی از خوردن زیاد (خوردن غذای زیاد در یک وعده) وجود دارد. در طول این وعده غذایی زیاد

فرد هیچ کنترلی بر غذا خوردن ندارد و به دنبال راهی برای پایان دادن به غذا خوردن است. مانند:
استفراغ

روزه داری

استفاده بیش از حد از ملین ها و مدرها

ورزش اجباری

 

در این نوع پرخوری ، که از اواخر دوران کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود ، فرد معمولاً خود را مخفی می کند و سعی می کند بعد از خوردن زیاد غذا خالی شود.

این است وقتی زیاد غذا می خورید ، احساس انزجار و شرم می کنید و پس از تمیز کردن ، احساس راحتی می کنید. افراد مبتلا به بولیمیا معمولاً چاق هستند

و ارتفاع در محدوده نرمال است. اما آنها از افزایش وزن می ترسند و می خواهند وزن کم کنند و از بدن خود بسیار ناراضی باشند.

 

 

از

علل پرخوری و عوامل خطر:

علت دقیق بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما تحقیقات نشان می دهد که برخی از ویژگی های شخصیتی ، احساسات و الگوهای فکری و همچنین ترکیبی از عوامل بیولوژیکی و محیطی ممکن است مسئول این امر باشند.

محققان معتقدند این اختلال خوردن می تواند با نارضایتی از بدن و نگرانی جدی در مورد اندازه و فرم بدن شروع شود. افراد به طور کلی عزت نفس پایینی دارند و از اضافه وزن می ترسند.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلال سوء مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار مکرر رژیم غذایی

علائم بولیمیا:

علائم مختلف پرخوری در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.
علائم فیزیکی پرخوری عصبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
مشکلات دندانی
گلو درد
غدد متورم در گلو و صورت
کینه
سوء هاضمه
نفخ
پریود نامنظم
ضعف
خستگی
چشم های قرمز
پینه پشت مچ یا دست به دلیل استفراغ عمدی و مداوم است
سرگیجه یا غش کردن
همیشه احساس سرما می کند
مشکلات خواب
پوست خشک است و خشک و شکننده نیست.

 

پرخوری علائم رفتاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پس از نظافت بی رویه غذا
نگهداری یا سرقت مواد غذایی
فقط یک غذای خاص بخورید
جویدن زیاد مهم است
برای کاهش وزن بعد از غذا از مسهل یا دیورتیک استفاده کنید
زیاد ورزش کنید

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده خود بیش از حد بر وزن و اندازه خود تمرکز کرده اید یا بیش از حد به غذا علاقه دارید ، حتماً با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید. زیرا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید ، شانس موفقیت بالاتری خواهید داشت.

عوارض بولیمیا:

یکی از دلایل مهم درمان سریع پرخوری عصبی ، اجتناب از مشکلات جدی است که می تواند در طولانی مدت ایجاد کند. این عوارض جانبی عبارتند از:
خوردگی مینای دندان در اثر تماس مکرر با اسید معده به دلیل استفراغ عمدی مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان نسبت به غذای گرم یا سرد
تورم و درد در غدد بزاقی (در اثر استفراغ مداوم)
زخم ها
یک تکه معده یا مری
انسداد مدفوع
کم آبی بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (شدید)
میل جنسی پایین
خطر خودکشی یا رفتارهای خودآزاری
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

 

 

بسیاری از غذاها و داروهای خانگی برای پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روحی فرد را در نظر می گیرد. درمان ممکن است شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) برای درمان پرخوری عصبی از FDA تأیید شده است. گاهی پزشکان داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر را تجویز می کنند

داروها نیز توصیه می شود. بستری شدن در بیمارستان شایع نیست. اما در موارد شدید غذا بیش از حد می تواند برای مدت کوتاهی دوام بیاورد

او در بیمارستان تحت درمان قرار می گیرد. بسیاری از اختلالات خوردن شامل درمان سرپایی می شود.

روانپزشکی

درمان شناختی رفتاری (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذایی معمول را می آموزد و بر مواردی تمرکز می کند که فرد را به پرخوری یا پاک شدن سوق می دهد. به این ترتیب ، افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم هنگامی که اعصاب در حال پرخوری هستند به چالش کشیده می شوند.

درمان مبتنی بر خانواده (FBT):
اغلب در کودکان و نوجوانان مبتلا به پرخوری عصبی استفاده می شود و به خانواده ها کمک می کند تا با بیماری ها و مشکلاتی که می توانند منجر به پرخوری عصبی شوند مقابله کنند.

روانپزشکی بین فردی (IPT):
این روش بر مشکل روابط با سایر افراد در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی متقابل معتقد است که نحوه تعامل شما با دیگران می تواند بر وضعیت عاطفی و سلامت روانی شما تأثیر بگذارد.

 

تغذیه درمانی

هدف تغذیه درمانی آموزش عادات غذایی خوب است. متخصص تغذیه به شما کمک می کند علائم گرسنگی و سیری بدن را بشناسید. آنها به شما کمک می کنند وزن خود را حفظ کرده و رویکرد سالمی نسبت به غذا داشته باشید.

مراقبت از خود برای خوردن زیاد

همراه با پیروی از یک برنامه درمانی ، می توانید اقدامات لازم را برای مراقبت از خود انجام دهید:
از غذاهای سالم در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنید. از پزشک خود بپرسید که آیا مکمل برای شما مناسب است یا خیر. و در زمان ورزش برای بهترین نوع و سلامتی مشاوره بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. با حمایت دوستان و خانواده می توانید عادات ناسالم را کنار گذاشته و احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

 

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آرمونی

 

پرخوری عصبی یا پرخوری عصبی چیست؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و سلامت Armoni. ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید